×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

 حسن بختیاری در نشست خبری با اصحاب رسانه قم با بیان وجود محدودیت و تنش آبی در قم و سایر استان‌های کشور اظهار داشت عمده آب قم از دو سد کوچری و ۱۵ خرداد و چاه‌های علی آباد تأمین می‌شود.

وی که به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب با خبرنگاران هم صحبت شده بود، با اشاره به شوری اجتناب ناپذیر و کیفیت پایین آب در روزهای اخیر به خاطر اضافه شدن چاه‌های آب اطراف قم به شبکه جهت تأمین آب پایدار برای مردم تصریح کرد: ۱۳ حلقه چاه آب در منطقه علی‌آباد و بخشی هم از چاه‌های سطح شهر عملیات آبرسانی به استان را به عهده دارند. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان دغدغه مندی برای تأمین آب روستانشینان یاد آور شد: طرح انتقال آب از دشت علی‌آباد به قم به عنوان نخستین اقدامات پس از انقلاب برای تأمین آب شرب قم بود که به دلیل مهاجرپذیری قم و افزایش جمعیت، این اقدام نتوانست نیازهای آبی شهر و استان را به طور کامل محقق کند.

وی با اشاره به احداث سد ۱۵ خرداد به عنوان یکی دیگر از اقدامات انجام شده برای تأمین آب قم افزود: سد کوچری تا سال گذشته بیش از ۸۲ درصد آب استان تأمین می‌شد ولی به خاطر خشکسالی و محدودیت بارش، شاهد کاهش ۲۵ درصدی در ذخیره مخزن این سد بودیم که افت کیفی آب شهر قم نیز به همین علت است.

بختیاری با بیان اینکه کیفیت آب تابع منابع تأمین آن است گفت: از اواخر اسفندماه و بر اساس ابلاغیه وزارت نیرو، سهمیه استان قم از سد کوچری که آبی باکیفیت محسوب می‌شود حدود ۵۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۲۰۰ لیتر بر ثانیه از سد کوچری آب وارد استان قم می‌شود، ابراز داشت: باوجود کیفیت بالای آب ورودی از سدکوچری، وضعیت کیفی آب چاه‌های داخل شهر از نظر شوری مناسب نیست به همین دلیل شاهد تغییر طعم آب در شهر هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه شاخص کیفی آب شهر قم ترکیبی از این آب‌هاست گفت: برخی مناطق به دلیل اینکه در مسیر ورود آب از سرشاخه‌های دز وجود دارند آب باکیفیت‌تری دارند ولی مناطق پایین‌دست آبی باکیفیت پایین‌تر دریافت می‌کنند البته از نظر بهداشتی و سلامتی، آب شرب در تمام شهر یکسان و از کیفیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه درصدد استفاده از منابع ملی برای احداث مخازن جدید آب هستیم، خاطرنشان کرد: باید رینگ‌های شرقی و غربی شهر قم نیز تکمیل شوند تا توزیع آب در همه مناطق عادلانه باشد. وی تکمیل خطوط جمع‌آوری آب از چاه‌ها را نیز ضروری دانست و ابراز داشت: در حال حاضر آب این چاه‌ها به طور مستقیم وارد شبکه می‌شود ولی اگر در مخازن جمع‌ شده و با ورودی‌های دیگر مخلوط شود، تعادل بهتری را در کیفیت آب شهر شاهد خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه کلنگ احداث مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی جدیدی در شهر قم به زمین شده شده است، یادآور شد: درصدد جذب اعتبار دولتی برای احداث مخزن ۵۰ هزار متر مکعبی دیگر هم هستیم

وی تصریح کرد: برای تکمیل تمام طرح‌های مذکور، نیازمند ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

بختیاری با بیان اینکه در شهر قم و با اقدامات انجام شده، شاهد قطعی آب نخواهیم بود گفت: پیگیری‌های زیادی از طریق استاندار و نمایندگان مردم در مجلس برای افزایش سهم استان از سدکوچری انجام شده است.

وی با بیان اینکه روستاهای قم از نظر تعداد و جمعیت ساکن نسبت به سایر استان‌ها قابل توجه نیست، اذعان داشت: با این وجود در زمینه تأمین آب موردنیاز این روستاها با مشکلاتی مواجه هستیم البته تأمین آب متناسب با جمعیت است ولی در روزهای پایانی هفته به خاطر مسافرت‌های درون استانی و استفاده بیش از الگوی مصرف، قطعی آب در روستاها رخ می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم به مصرف خارج از چارچوب آب در برخی روستاهای قم اشاره و ابراز کرد: آبیاری باغچه‌ها و پر کردن استخرها، بخشی از این مشکلات هستند.

وی به مصرف بالای برخی مجموعه‌های اداری و عمومی در قم اشاره و خاطرنشان کرد: اخطارهای لازم به این مجموعه‌ها داده می‌شود و در صورت عدم توجه، از دو هفته آینده وارد فاز قطع آب آن‌ها خواهیم شد و چاره‌ای جز این کار هم نداریم.

بختیاری با اشاره به افزایش شدید مصرف در روزهای گرم گذشته گفت: با توجه به افزایش دما و رشد مصرف، این احتمال دارد که در تیرماه با کمبود آب مواجه شویم بنابراین برخورد مستقیم با مصرف‌کنندگان غیر متعارف اجتناب‌ناپذیر است.

وی با اشاره به عدم توازن بین تولید و مصرف آب در قم در روزهای گرم تابستان از تمام مردم و دستگاه‌های اداری و اجرای خواست با مدیریت مصرف، کمک کنند تا تابستانی بدون قطعی آب را سپری کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights