×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش قم گویا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم، از اسفند ۹۸ که زور یک ویروس نانومتری به کل دنیا و آدم‌هایش چربید، دنیای بچه‌ها هم رنگ دیگری گرفت، دیگر نه از مدرسه و زنگ‌های تفریحش و صدای خنده و بازی بچه‌ها خبری بود، نه از شهربازی‌ها و شادی‌های دسته جمعی در روزهایی که به اسم خودشان ثبت شده است.

اما حالا با آرام شدن نسبی شرایط کرونا و واکسینه شدن بخش مهمی از جمعیت کشور، هفته ملی کودک بهانه‌ای شده تا در این هیاهو و مشکلات دنیا، نگاه‌مان را به سمت‌وسوی فرشته‌های کوچکی معطوف کنیم که در کنارمان روز به روز قد می‌کشند.

برگزاری جشن «شادپیمایی عروسک‌ها» به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم در بوستان علوی قم نوید تکرار روزهایی را داد که هنوز دیدن بازی و خنده بچه‌ها در کنار همدیگر، رؤیا نشده بود. روزی که از پدر و مادرها تا عروسک‌های غول پیکر و هنرمندان نمایش عروسکی همه دوباره صدای قهقهه و چشم‌های تنگ شده از سر خنده بچه‌ها را به بهانه آغاز هفته ملی کودک دیدند.

محمد حسین ۷ ساله و حسنا ۴ ساله عروسک به‌دست از خیابان جمهوری آمده بودند برای تماشای نمایش عروسک‌های غول پیکر. مادرشان خانم رستمی می‌گوید: «از طریق فضای مجازی در پیامرسان ایتا متوجه برگزاری برنامه شدم، برنامه خوبی برای سرگرمی بچه ها بود، اگر نظم و دامنه محیطی بزرگتری داشت و اطلاع‌رسانی بیشتری می‌شد، قطعاً برنامه بهتری هم می‌شد به خصوص در قم که سرگرمی‌ها محدودند و نیاز به برگزاری چنین برنامه‌های شاد و مفرحی برای کودکان و نوجوانان، احساس می‌شود».

به اعتقاد این مادر قمی، «در این شرایط که بیشتر بچه‌ها در خانه و محیط آپارتمانی محصور هستند، برگزاری برنامه‌های مفرح و شاد با حضور عروسک‌ها قابل تقدیر است و مایه تنوع و نشاط کودکان می‌شود.»

«طراحی برنامه‌های مفرحی که متناسب با شرایط کرونایی باشد»، پیشنهادی است که خانم رستمی مطرح می‌کند و می‌گوید: «تا جایی که اطلاع دارم پیش از کرونا، تئاتر کودک در قم فعال بود و نمایش‌های کودک اجرا می شد اما حالا متوقف شده در صورتی که می‌شود همان برنامه‌ها را با شرایط کرونایی سازگار کرد، مثلاً می‌توانند نمایش‌های خیابانی مخصوص کودکان را فراهم کنند که با استقبال کودکان هم مواجه می‌شود».

محروم شدن دانش آموزان از تجربه محیط مدرسه، دغدغه مهمی است که خیلی از والدین را این روزها نگران کرده است. این مادر قمی می‌گوید: «پسر من باید مدرسه می‌رفت اما به دلیل کرونا و تعطیلی مدارس، مجبور شدم در خانه به او آموزش بدهم در حالی که آموزش خانگی و مجازی با روحیه کودکان چندان سازگار نیست. اگر برنامه‌هایی مثل شادپیمایی کودکان برای بچه‌ها با پیوست آموزشی و تربیتی به صورت منظم و هفتگی در فضای باز برگزار شود، برای خانواده‌ها هم بسیار مؤثر است».

علاوه بر مادرها، پدرها هم حضور پررنگی توی این جشن کودکانه داشتند، بعضی‌هایشان کودکان‌شان را به بغل داشتند و بعضی‌ها روی شانه‌هایشان سوار کرده بودند، خیلی‌هایشان هم بچه‌ها را بهانه کرده بودند تا توی یک روز تعطیل، خودشان هم از تماشای بازی نمایش عروسک‌های غول پیکر و اجرای برنامه‌های متنوع حجت‌الاسلام مهدی‌زاده استفاده کنند.

داوود احمدی یکی از همین پدرانی است که از گروه ایتای مدرسه دخترش از این برنامه مطلع شده و دست دو فرزند خود محدثه ۷ ساله و مائده سه ساله را گرفته و به همراه همسرش از پردیسان برای شرکت در این برنامه تا بوستان علوی آمده و معتقد است برگزاری این برنامه در روز جهانی کودک باعث شادی کودکان می‌شود و لازم است برپایی این جشن‌ها تداوم داشته باشد.

اما با همه این ها هنوز کرونا نگرانی‌های خودش را باقی گذاشته است؛ این پدر قمی می‌گوید: «اگر برای برگزاری این برنامه‌ها، محوطه مجزایی را مخصوص کودکان ایجاد کنند خیلی بهتر است تا باعث تجمع خانواده‌ها در فضای کودکان نشود؛ ضمن اینکه می‌توان از ظرفیت بوستان‌های شهر برای برگزاری این برنامه‌ها و جشن‌های شاد ویژه کودکان استفاده کرد».

یکی دیگر از مادرانی که از شهرک قدس همراه با دو فرزند خود نازنین زهرا شش و سجاد سه ساله در این جشن کودکانه شرکت کرده، می‌گوید که از پیج اینستاگرام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم متوجه برگزاری برنامه شده و در ابتدا باورش نمی شده که چنین وسعتی داشته باشد.

این مادر قمی می‌گوید: «یادمان نمی‌آید چنین جشن‌هایی برای کودکان در قم برگزار شده باشد. جشن خوبی بود و هنرنمایی این عروسک‌های بامزه‌ برای بچه‌ها تنوع ایجاد کرد. اگر این برنامه‌ها هرچند وقت یکبار برگزار شود برای سرگرمی بچه‌ها خیلی خوب است، از مسئولان درخواست می‌کنم توجه بیشتری به ایجاد فضای مناسب بازی و برگزاری جشن‌های کودکانه در قم داشته باشند».

جشنی که با وجود هنرمندان حوزه کودکان رنگ و بوی جذابی به خودش گرفت. مرتضی عقیقی، کارگردان نمایش‌های کودک و نوجوان و عضو هیئت مدیره انجمن هنرهای نمایشی قم یکی از همین هنرمندانی است که خودش هم به همراه امیرعلی پسر ۷ ساله‌اش در مراسم حضور پیدا کرده. او که از برگزاری نخستین «شادپیمایی عروسک‌ها» در قم خوشحال است، می‌گوید: «برای اولین‌بار است که می‌بینم در قم چنین مراسمی برگزار می‌شود و باید تشکر کنم از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم و نهادهایی که این ضرورت فرهنگی را احساس کردند و پشت کار ایستادند تا لحظات شادی را برای کودکان رقم بزنند».

عقیقی که معتقد است «شادپیمایی عروسک‌ها» در شروع کار خود بوده و جای پیشرفت دارد، می‌گوید: «این جشن با توجه به اینکه برای اولین‌بار برگزار می‌شد، نواقصی داشت ولی با توجه به استقبال خوب تماشاگران و کودکان، می‌تواند در مناسبت‌های دیگر با تعداد عروسک بیشتری اجرا شود

به گفته عقیقی، «برگزاری این جشن‌ها، فضای شادی را برای کودکان فراهم می‌کند در حالی که مدت‌ها خانه نشین بودند و با توجه به اینکه در فضای باز برگزار می‌شود، امنیت و سلامت کودکان هم حفظ می‌شود».

این هنرمند قمی به شعار هفته ملی کودک، «حال خوش کودکی رنگ خوش زندگی» اشاره می‌کند و می‌گوید: «در شرایطی که شاید مشکلات اقتصادی و ناآگاهی خانواده‌ها باعث کم‌توجهی به کودکان شود، برگزاری جشن شادپیمایی عروسک‌ها یکی از ده‌ها کاری است که می‌توان انجام داد تا کودکان را شاد کرد».

به گفته عقیقی، قم هنرمندان بزرگی در حوزه کودک دارد که می‌توان با استفاده از ظرفیت هنرمندان، تئاتر خیابانی کودک را راه اندازی کرد تا در بوستان‌ها و این گونه برنامه‌ها اجرا کنند. او در این‌باره می‌گوید: «با توجه به اینکه اجرای تئاتر در سالن‌های نمایش برای خانواده‌ها و کودکان هزینه دارد و در شرایط فعلی هم شاید شرایط امکان اجرای نمایش در مکان بسته فراهم نباشد، می‌توان با استفاده از تئاتر خیابانی، هنرمندان را در جمع کودکان آورد و لحظات شیرین و مفرحی برای آنها ساخت».

به اعتقاد این هنرمند قمی، «ارگان‌های فرهنگی باید حمایت بیشتری از برگزاری چنین اتفاقاتی داشته باشند و هنرمندان را تنها نگذارند، چرا برگزاری این گونه برنامه‌ها باید انگشت شمار باشد در حالی که با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و در فضای باز می‌توان برای کودکان لحظات شادی را رقم زد؟!»

سید امیر طباطبایی دبیر هفته ملی کودک در استان قم هم هدف از برگزاری جشن «شادپیمایی عروسک‌ها» را ایجاد نشاط و شادابی برای کودکان عنوان می‌کند و می‌گوید: «این جشن بعد از گذشت هجده ماه از دوران شیوع کرونا که برای کودکان شرایط سختی را ایجاد کرد، با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و در فضای باز و برای نخستین بار در استان قم برگزار شد و تلاش کردیم در این برنامه، هم کودکان پیاده روی‌ و شادی کنند و هم لحظات مفرحی را برای آنان بسازیم.»

وی که معتقد است با «شادپیمایی عروسک‌ها» بعد از سال‌ها هفته ملی کودک در قم احیا شد، اضافه می‌کند: «با توجه به استقبال چشمگیر همشهریان عزیز، احتمال دارد که «شادپیمایی عروسک‌ها» در بوستان‌های هاشمی و شهید بنیادی نیز اجرا شود.»

طباطبایی به استقبال خانواده‌ها و کودکان از اجرای برنامه‌های حجت الاسلام مهدی‌زاده از روحانیون فعال حوزه کودک و نوجوان اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «با برگزاری این برنامه‌ها، می‌توان خوراک فرهنگی سالم و نکات تربیتی ویژه کودک و نوجوان را ارائه کرد. تقاضای من از مسئولان استان این است که شرایط روحی روانی کودکان را در نظر بگیرند ما اگر برای بچه‌ها برنامه‌های شاد برگزار نکنیم، کسانی در بیرون مرزهای این سرزمین هستند که برای بچه‌های ما برنامه‌ریزی و خوراک مسموم تهیه می‌کنند. کما اینکه در دوسال گذشته، افرادی با تولید موسیقی‌ها و کلیپ های غیرفرهنگی و هنجارشکن، سعی کردند توجه کودکان و نوجوانان را به سمت خود جلب کنند.»

حمایت و مشارکت مسئولان در برپایی برنامه‌های کودک و نوجوان یکی از نکات مورد تأکید دبیر هفته ملی کودک در استان قم است. طباطبایی در این‌باره تأکید می‌کند: «مسئولان فرهنگی باید برای ساختن اوقات خوش در کودکان برنامه‌ریزی و حمایت مادی و معنوی کنند تا با ایجاد تفریحات سالم و پرنشاط، لحظات مفرح و شیرینی را برای کودکان خلق کنیم. علاوه بر این تداوم چنین برنامه‌هایی نیازمند حمایت و مشارکت نهادهای استانی و شهرداری است که بتوانیم یک شهر دوست‌دار کودک بسازیم.»

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.


Verified by MonsterInsights