×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 5 خبر

به گزارش قم گویا به نقل از تسنیم محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح دیروز (دوشنبه ۱۶ فروردین) در نشست شورای هماهنگی کمیسیون‌های تخصصی و مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۰ به‌عنوان سال “تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها” گفت: در سال‌های متمادی محوریت شعار سال متمرکز به موضوعات اقتصادی بوده است و این نشان می‌دهد که چالش اول کشور از منظر رهبر معظم انقلاب مسئله اقتصاد است و امسال نیز این نامگذاری همین خط‌مشی را نشان می‌دهد.
وی با بیان این که مجلس باید متمرکز به بحث اقتصادی باشد و تأکید رهبر انقلاب در این موضوع، خنثی‌سازی تحریم‌ها و تقویت توان اقتصادی و ایستادگی روی پای خود است افزود: لذا برای اصلاح این مسیر باید ناکارآمدی ساختاری در بودجه و نظام مالیاتی، ساختار بانکی، بوروکراسی اداری، نظام ناکارآمد و غیرهدفمند یارانه‌ای، نظام آماری ناکارآمد، فقدان استراتژی صنعتی و آمایش سرزمین ناقص و ضعیف  اصلاح شود، چرا که این ساختارها موجب ایجاد مشکلاتی نظیر بیکاری و رانت شده است.
رئیس قوه مقننه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سوءمدیریت و تعارض منافع از جمله عوامل مشکلات اقتصادی است گفت: البته کرونا و تحریم‌ها در سال‌های اخیر بر مشکلات اقتصادی کشور افزوده است.
قالیباف با اشاره به قوانین متعدد در حوزه تولید گفت: با یک بررسی اجمالی به برخی قوانین مربوط به حوزه تولید نظیر قانون رفع موانع تولید، قانون اصل ۴۴، قانون تسهیل فضای کسب‌وکار، قانون برنامه ششم توسعه، قانون استفاده حداکثری از توان تولید و حمایت از کالای ایرانی که همه اینها پیشتر در مجالس گذشته تصویب شده‌اند، درمی‌یابیم که اگر این قوانین به‌درستی اجرا شود، نیاز زیادی به قوانین جدید نداریم.
وی همچنین با اشاره به نقاط مغفول‌مانده در قوانینِ مربوط به تولید گفت: طرحی درباره تغییر رویکرد در صدور مجوزهای حوزه کسب‌وکار و تولید در کمیسیون ویژه جهش تولید در دست تدوین است و این کمیسیون آن را به‌زودی نهایی خواهد کرد.
رئیس مجلس تأکید کرد: براساس کار پژوهشی صورت‌گرفته در مجلس و بررسی‌های علمی، براساس کارکرد کمیسیون‌ها دو اولویت مهم با محوریت موضوعات اقتصادی و خنثی‌سازی تحریم‌ها مشخص شده است و این موضوع ملاک اصلی عمل ما خواهد بود و ما به‌طور شفاف گزارش عملکرد خود را نیز به مردم ارائه خواهیم کرد.
**تأکید قالیباف بر نظارت اجرای قوانین حمایتی از تولید و اشتغال
بابک نگاهداری مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی نیز در تشریح جلسه شورای هماهنگی کمیسیون‌های تخصصی و مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۱۴۰۰ گفت: نخستین جلسه شورای هماهنگی کمیسیون‌های تخصصی و مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۱۴۰۰، به موضوع تحقق شعار امسال مبنی بر “تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها” اختصاص پیدا کرد.
وی اضافه کرد: رؤسای کمیسیون‌ها و اعضای هیئت رئیسه درخصوص ابعاد مختلف موانع موجود تولید از جمله ناترازی عملکرد بانک‌ها و نابسامانی مالیاتی، مبارزه با قاچاق، اصلاح ساختار اداری و رفع موانع تولید به بحث و تبادل نظر پرداختند و مروری نیز بر عملکرد گذشته مجلس در حوزه قانونگذاری شد و جمع‌بندی بر این شد که شاید ما کمتر نیاز به قانونگذاری داریم و بیشتر نیاز به نظارت در حُسن اجرا داریم.
نگاهداری تصریح کرد: در جلسه امروز تأکید شد تنقیح قوانین حوزه تولید و اصلاحات جزئی قوانین موجود و تسریع روند مذکور از اولویت‌های مجلس است و تقویت بازوی نظارتی مجلس برای اجرای صحیح قوانین حمایتی از تولید در همه ارکان کشور از جمله موضوعاتی بود که در جلسه امروز به آن تأکید و برای آن برنامه‌ریزی شد.


Verified by MonsterInsights